Persbericht

Op dit ogenblik zal het spreidingsplan niet geactiveerd worden

Sinds januari is er een sterke daling van het aantal asielaanvragen in België. Daarom heeft de Ministerraad deze ochtend beslist om het spreidingsplan op dit ogenblik niet te activeren.

Minister van Maatschappelijke Integratie Willy Borsus verklaarde het volgende: “We moesten maatregelen nemen die stroken met de realiteit op het terrein. Wij hadden geanticipeerd en een spreidingsplan voorbereid om asielzoekers onderdak te bieden, maar door de huidige situatie moeten we ons aanpassen.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken zei: “Dankzij het afsluiten van de Balkanroute en onze informatiecampagnes is de instroom teruggevallen tot op het laagste niveau in 8 jaar. Dagelijks komen er gemiddeld zo’n 45 asielzoekers aan terwijl er 145 de opvang verlaten. De bevolking in de opvang is ondertussen teruggevallen van 33.020 naar 28.616. En deze aantallen blijven verder dalen. We werken daarom aan een flexibel afbouwplan, een plan dat kostenefficiënt is maar voldoende buffer voorziet zodat er snel kan opgeschakeld worden indien nodig. Uiteraard zijn we alle burgemeesters en OCMW’s erg dankbaar voor de geleverde inspanningen en zullen we deze honoreren. We zijn er met deze regering in geslaagd om een correct spreidingsplan te realiseren. Het plan ligt klaar om te activeren mocht een nieuwe crisis zich aandienen maar in de gegeven omstandigheden is dit niet aan de orde.

Waarom deze beslissing?

In de eerste plaats hebben de OCMW’s massaal gevolg gegeven aan de oproep om plaatsen te creëren. Op 1 december 2015 bedroeg de opvangcapaciteit immers 7280 plaatsen en vandaag is dat 9025. Er werden dus 1745 plaatsen gecreëerd. 

Het valt daarom niet te verantwoorden om de OCMW’s te verplichten plaatsen te creëren op straffe van boete en deze vervolgens niet te gebruiken en de kosten hiervan niet te dragen. We moeten opmerken dat bestaande opvangplaatsen bij de OCMW’s maximaal bezet moeten worden, door het transfereren van bepaalde kwetsbare groepen (mensen met een fysieke handicap, zwangere vrouwen en alleenstaanden met kinderen) en asielzoekers waarbij de kans op erkenning groot is (overeenkomstig het regeerakkoord). 

De OCMW’s die bij de creatie van extra opvangplaatsen engagementen zijn aangegaan (afgesloten huurcontracten, investeringen, afgesloten overheidsopdrachten) zullen hun definitieve engagementen gehonoreerd zien worden door de bezetting van deze opvangplaatsen.

Bij de vraag tot uitstel van vertrek uit de LOI’s van erkende asielzoekers worden de criteria versoepeld.

Als de OCMW’s op vrijwillige basis de overeenkomsten met Fedasil willen beëindigen, kunnen zij op soepelheid rekenen (vb. inkorten duur opzegtermijn) vanuit Fedasil om deze woningen sneller voor andere doeleinden te gebruiken.

Tot slot moeten we opmerken dat er overleg zal plaatsvinden met de gemeenten en de OCMW’s om de mogelijkheid te voorzien om in de toekomst de termijn voor activering van het spreidingsplan (als het ingevoerd moest worden), die momenteel 6 maanden bedraagt, in te korten.

De regering volgt de situatie op het terrein natuurlijk op de voet en zou kunnen beslissen om het spreidingsplan indien nodig te activeren.

Bovendien zal het opvangnetwerk evolueren. De regering heeft beslist om geleidelijk aan de capaciteiten van de grote opvangcentra te verminderen.