“We moeten opnieuw een echte proefperiode invoeren!”
Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO’s, Landbouw en Maatschappelijke Integratie Willy Borsus wenst opnieuw een proefperiode in te voeren om de tewerkstelling te bevorderen en aanwervingen te faciliteren. Ter herinnering, de proefperiode werd tijdens de vorige legislatuur afgeschaft.
“Wij stellen nu al zeer positieve resultaten vast bij de aanwervingen (meer dan 105.000 jobs sinds de regering in functie trad). De aangekondigde perspectieven zijn gunstig. Maar we kunnen deze tendens nog versterken door aanwervingen gemakkelijker te maken en de tewerkstelling te stimuleren”, preciseert de minister.
Ter herinnering, voorafgaand aan 2014 bestonden er twee zeer verschillende systemen naast elkaar voor bedienden en arbeiders. In het kader van het eenheidsstatuut stelt minister Borsus een systeem voor “tussen de twee”, dat voor iedereen geldt en dat tijdens de proefperiode identieke opzegperiodes zou kennen.
De modaliteiten van het systeem dat de minister wil, zijn de volgende:
Duur van de periode
De duur van de proefperiode (als zulks beslist wordt) zou bepaald worden op:
- minimaal 15 kalenderdagen
- en maximaal 6 tot 12 maanden (variabel in functie van de jaarlijkse bezoldiging van de werknemer).
Voor welke overeenkomsten?
Nieuwigheid in vergelijking met het systeem voorafgaand aan 2014 : de proefperiode enkel toelaten voor de overeenkomsten van onbepaalde duur en de huidige regels behouden voor de overeenkomsten van bepaalde duur (gewone opzeg gedurende de eerste helft van de eerste overeenkomst van bepaalde duur met een maximum van 6 maanden): dat geeft voor de werkgevers een meerwaarde aan de overeenkomsten van onbepaalde duur met een proefbeding.
Eén proefperiode per functie: we passen het adagium ‘Non bis in idem’ toe. Een werkgever werft bijvoorbeeld een boekhouder aan. Hij verlaat de onderneming 6 maanden later om vervolgens terug te komen in dezelfde functie => geen nood meer aan een proefperiode. Als hij daarentegen terugkomt in een andere functie (bv. HR-afdeling), zal een proefperiode gerechtvaardigd zijn.
De overgang van een interimfunctie naar een overeenkomst van onbepaalde duur is ook onderworpen aan een proefperiode.
Overleg
De minister zei het volgende: “De regering wou het sociaal overleg alle kans op slagen geven, maar het is mislukt. Ik wens dat de regering het dossier snel in handen neemt. Het gaat om een maatregel die positief is voor iedereen, zowel voor werkgever als voor werknemer. Via de proefperiode zal niet enkel een groter aantal werknemers toegang krijgen tot tewerkstelling, maar ook tot overeenkomsten van onbepaalde duur. Daarnaast zijn bepaalde sectoren zwaar getroffen door de oneerlijke concurrentie afkomstig van sociale dumping. Er is dus nood aan dit type van bepalingen. Tot slot zijn de KMO’s sterk vragende partij voor het beding om bijkomende stappen te kunnen zetten qua aanwerving.”
Bijlage:
Vergelijking tussen de gewone opzegtermijn (huidig systeem) en dit voorstel (geel):
Anciënniteit | Aantal weken opzeg dat nageleefd moet worden | |||
| Door de werkgever | Door de werknemer | ||
| Normale opzegtermijn | Gedurende de proefperiode | Normale opzegtermijn | Gedurende de proefperiode |
Minder dan 3 maanden | 2 | 1 | 1 | 3 dagen |
Van 3 tot minder dan 6 maanden | 4 | 2 | ||
Van 6 tot minder dan 9 maanden | 6 | 2 | 3 | 1 |
Van 9 tot minder dan 12 maanden | 7 | 3 |